کامل ترین راهنمای اینفلوئنسر مارکتینگ | حسین سهرابی
حتماً برای شما هم اتفاق افتاده است که در هنگام تماشا ویدئو و گشت و گذار و وقت گذرانی در پلتفرم هایی مانند اینستاگرام، ویدئو هایی را دیده باشید که با محتوا های مختلف توسط افراد تولید شده است. این محتوا ها می تواند تأثیر های مختلفی بر روی شما بگذارد. به عنوان مثال اگر در حال خرید گوشی باشید، با دیدن شخصی که از دیوایس سامسونگ خود ویدئو گذاشته است می تواند برای شما کمک کننده باشد. به این اشخاص اینفلوئنسر می گویند. حال مسئله که به میان می آید این است که اینفلوئنسر مارکتینگ چیست و چگونه می توان اینفلوئنسر بود؟ برای پیدا کردن پاسخ این سؤال ها تا انتها با ما همراه باشید.
تعریف کلی اینفلوئنسر مارکتینگ
اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم، اینفلوئنسر یا همان فرد تأثیر گذار کسی است که مردم یا بخشی از افراد او را شناخته اند، دوستش دارند و از حرف های او تأثیر می گیرند. این فرد دقیقاً می تواند بر روی خرید های شما، نحوه خرید و … تأثیر گذار باشد.
به عنوان مثال وارن بافت که پنجمین فرد ثروت مند جهان می باشد، در توییتر خود، خرید سهام شرکت سامسونگ را توصیه کند؛ پس از آن روز سهام سامسونگ به صورت عجیبی بالا خواهد رفت و همه افراد به خرید آن می پردازند.
حال این مثال را به موارد کوچک تر بست دهید، فرض کنید فردی که مخاطبان زیادی دارد و می تواند محصولات را به کاربران خود پیشنهاد کند. البته لازم به ذکر است که این موضوع باعث می شود که کاربران با توجه به اعتمادی که به آن شخص دارند، به سرعت به خرید آن محصول بپردازند.
اینفلوئنسر مارکتینگ در اصل یکی از استراتژی های بازاریابی است که در شبکه های اجتماعی به وجود آمده است. اگر شما هم می خواهید به بازاریابی آنلاین بپردازید، حتماً باید به این تکنیک هم نگاهی داشته باشید. این تکنیک می تواند بسیار مؤثر بوده و محصولات و خدمات شما را به فروش برساند.
چگونه می توان اینفلوئنسر بود؟
همه ما از درآمد این اشخاص از تبلیغات می شنویم که برای همه ما وسوسه کننده است. اگر شما هم می خواهید یک اینفلوئنسر باشید، به هیچ عنوان راه ساده ای در پیش روی شما نمی باشد. اگر می خواهید اینفلوئنسر شوید باید موارد زیر را مورد توجه قرار دهید:
- شما باید زمینه فعالیت خود را به صورت کامل و جدی مشخص کنید.
- پروفایل شخصی خود را در شبکه های اجتماعی بهبود ببخشید.
- مخاطب های خود را بشناسید.
- برای آن که محتوای جذاب تولید کنید باید از مقاله ها و تکنیک های موجود در این زمینه استفاده کنید.
- تولید محتوا شما باید تداوم داشته باشد.
- به صورت دائم با مخاطبان خود تعامل داشته باشید.
- بگذارید برند ها بدانند که شما مشتاق همکاری با آن ها می باشید و می خواهید تبلیغات آن ها را به عهده بگیرید.
البته باید به این نکته نیز اشاره کنیم که تبدیل شدن به یک اینفلوئنسر خوب و محبوب، نیاز به تلاش مستمر دارد و به هیچ عنوان نمی توان یک شبه تبدیل به یک اینفلوئنسر محبوب شد و کسب و کار خود را راه انداخت؛ پس باید کشف آهنی به پا کنید!!!
چند مدل اینفلوئنسر وجود دارد؟
اینفلوئنسر موجود در شبکه های اجتماعی را می توان با روش های مختلف تقسیم بندی نمود. این دسته بندی می تواند بر اساس تعداد فالوور، بر اساس نوع محتوا و یا بر اساس میزان تأثیر گذاری باشد. البته که روش های مختلفی برای دسته بندی آن ها وجود دارد که با توجه به نیچ مارکتی که در آن فعالیت می کنند، می توانند در دسته بندی های مختلفی جای بگیرند.
بر اساس تعداد فالوور ها
- مگا اینفلوئنسرها؛ این دسته از اینفلوئنسر ها دارای بیش از 1 میلیون دنبال کننده می باشد و افرادی که در این دسته قرار می گیرند به صورت کلی سلبریتی های می باشد که عموماً شهرت خود را از دنیای آفلاین به دست آورده اند. این افراد معمولاً با برند های بزرگ و معروف کار می کنند و به ازای معرفی یک برند در پست ها، مبالغ بالایی را دریافت می کنند. البته لازم به ذکر است که این اینفلوئنسر ها، به هر کسی بله نمی گویند و در انتخاب تبلیغات نیز وسواس خاصی دارند.
- ماکرو اینفلوئنسرها؛ این دسته از کاربران دارای دنبال کننده هایی بین 100.000 تا 1 میلیون را دارا می باشند و دسترسی به آن ها بسیار آسان تر است. افرادی که مثل سلبریتی های درجه 2 و یا افراد متخصص در این لیست قرار می گیرند. این دسته نیز محبوب بوده و تعداد بیشتری از اینفلوئنسر ها را به خود اختصاص می دهند. در نتیجه کمپین های اینفلوئنسر مارکتینگ، با این دسته بازده بالا تری خواهد داشت.
- میکرو اینفلوئنسر ها؛ این دسته کمی تخصصی تر کار می کنند و مخاطب های محدود تری را دارند. تعداد دنبال کننده های آن ها بین 1000 تا 10.000 کاربر می باشد؛ اما در اینفلوئنسر مارکتینگ باید به چیزی بیش از تعداد دنبال کننده ها دقت کنید و باید نحوه تعامل و همچنین ارتباط با کاربران را نیز بررسی کنید. تعداد فالوور های کمتر این دسته به خاطر تخصصی بودن حوزه فعالیت آن ها می باشد. برخی از این اینفلوئنسر ها حتی برخی محصولات را به صورت رایگان عرضه می کنند. البته باید اینفلوئنسر مرتبط را انتخاب کنید چرا که در صورت عدم ارتباط آن با محصول شما، تبلیغات را قبول نخواهد کرد.
- نانو اینفلوئنسر ها؛ این دسته افراد تقریباً بین 1000 تا 10.000 فالوور دارد که در بین این تعداد، حرفشان برش دارد. این افراد برای معرفی شما مبلغ زیادی را دریافت نمی کنند و می توانید با تعداد بالایی از آن ها برای اینفلوئنسر مارکتینگ کار کنید که یکی از مسائل قابل توجه است.
بر اساس نوع محتوا تولید شده
در شبکه های اجتماعی اینفلوئنسر های مختلفی وجود دارد که محتوا های متفاوتی را تولید می کنند و هر کدام نیز دارای جامعه مخاطبان خود می باشند. این اینفلوئنسر ها را می توان در دسته بندی های مختلفی بررسی نمود که در ادامه به آن ها می پردازیم:
- بلاگر های شبکه های اجتماعی؛ در دنیای امروز بسیاری از کاربران که صاحب نظر در مسائل مختلف می باشند، دارای صفحه اینستاگرام می باشند که در آن به اشتراک گذاری نظرات و مسائل مختلف می پردازند. بیشتر این افراد در شبکه اجتماعی مانند اینستاگرام فعالیت می کنند.
- محتواساز های ویدئویی YouTubers؛ مخاطب های شبکه اجتماعی به شدت به محتوا های تصویری و به خصوص محتوای ویدئویی علاقه دارند. در نتیجه اینفلوئنسر ها بیشتر در وب سایت هایی مانند آپارات و یوتیوب به فعالیت می پردازند و در آن ها محتوا های ویدئویی خود را به اشتراک می گذارند.
- پادکسترها؛ پادکست نوعی از محتوای پرتابل است که می توان در هر کجا از آن برای یادگیری و گوش دادن به مسائل مختلف استفاده نمود. مخاطب ها در هر حالتی که باشند می توانند از پادکست ها استفاده کرده و صدای اینفلوئنسر های خود را بشنوند.
- بلاگ نویس ها؛ این دسته از افراد دارای وب سایت های خود می باشند که در آنجا برای مخاطب های خود به صورت تخصصی محتوا تولید می کنند. برای همکاری با آن ها باید از روش های پست مهمان و پست اسپانسری استفاده نمود. این بلاگ ننویس ها از فضای مجازی برای پروموت کردن خود استفاده می کنند و فرصت خوبی برای اینفلوئنسر مارکتینگ می باشند.
بر اساس میزان تأثیر گذاری
سلبریتی ها؛ می توان گفت که اولین نسل از اینفلوئنسر ها، همان سلبریتی ها و افراد معروف می باشند که کم کم اهمیت خود را در اینفلوئنسر مارکتینگ از دست دادند. برند ها بر این باور هستند که یک سلبریتی زمانی پروموت یک محصول را می توانند به خوبی انجام دهد که برند خودش را تبلیغ کند. البته که بسیاری از برند ها به دنبال همکاری با آن ها می باشند که این کار را نیز انجام می دهند.
KOLها؛ KOL در واقع مخفف عبارت Key Pinion Leader می باشد که به کسانی گفته می شود که به نوعی رهبری حوزه کاری خود را دارند. این افراد هستند که مخاطب های آن ها بی چون و چرا حرف هایشان را قبول کرده و میزان تأثیرگذاری شان به شبکه های اجتماعی محدود نمی شود.
اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟
حال که با اینفلوئنسر ها و مفهوم این موضوع آشنا شده ایم، بهتر است که به بحث اینفلوئنسر مارکتینگ بپردازیم. به عبارت دیگر می توانیم بگوییم که وقتی برای بالا بردن میزان آگاهی برند، ایجاد ترافیک، رساندن پیام برندتان به مخاطب از افراد تأثیر گذار استفاده می کنید، در واقع اینفلوئنسر مارکتینگ کرده اید.
این کار مجموعه ای از اقدام ها است که با استفاده از آن می توان به بازاریابی پرداخت تا نام برندتان را به افراد شناسانده و محصولات و خدمات خود را به کاربران دیگر بفروشید. این موضوع یکی از اصلی ترین وظایف اینفلوئنسر مارکتینگ می باشد. اینفلوئنسر های بسیاری در شبکه های اجتماعی وجود دارد که می توانید با استفاده از آن ها کار های خود را پیش ببرید.
نحوه انجام اینفلوئنسر مارکتینگ چگونه است؟
اینفلوئنسر ها می توانند تبلیغات را به خوبی انجام دهند چرا که زبان مخاطب های اصلی خود را بلد هستند و می توانند کار شما را تا حد بسیار بالایی ساده کنند. آن ها با هزاران نفر در ارتباط می باشند که می توانند آن ها را به مشتری های بالقوه شما تبدیل کنند. در ادامه به روند انجام اینفلوئنسر مارکتینگ خواهیم پرداخت.
گام نخست: پیدا کردن اینفلوئنسر
شما باید بهترین اینفلوئنسر را که مرتبط با محصول و استراتژی های شما می باشد را پیدا کنید. برای این کار می توانید از ابزار های مختلفی استفاده کنید که عبارت اند از:
- گوگل؛ شما می توانید با استفاده از گوگل به راحتی اینفلوئنسر مرتبط با زمینه های کاری خود را پیدا کرده و مخاطبان درستی را هدف قرار دهید. شما با یک سرچ ساده در گوگل، اینفلوئنسر های مرتبط با محصولات خود را پیدا کرده و اینفلوئنسر مارکتینگ را شروع کنید.
- شبکه های اجتماعی؛ شما می توانید با استفاده از خود شبکه های اجتماعی اینفلوئنسر های مرتبط را پیدا کنید و بهترین را با توجه به استراتژی های پیدا و سپس از آن برای معرفی برند و محصولات خود استفاده کنید.
گام دوم: تعیین هدف
شما باید برای اینفلوئنسر مارکتینگ هدفی را تعیین کنید که بتوانید با استفاده از آن ها راه خود را مشخص کنید. برای انجام این کار می توان به موارد زیر اشاره نمود:
- آگاهی از برند که باعث می شود مردم برند شما را بشناسند.
- تعداد فالوورها افزایش پیدا کند.
- محصول و خدمات را بفروشید.
- یک محصول جدید معرفی کنید.
گام سوم: مخاطب های خود را بشناسید
شما باید مشخص کنید که مخاطب های شما دقیقاً چه کسانی می باشند؛ پس باید اینفلوئنسری را انتخاب کنید که جامعه هدف درستی را در بین مخاطبان اینفلوئنسر ها انتخاب کنید. در این مرحله بهترین کار این است که با کمک تیم مارکتینگ خود، مشخصات مخاطبان و اینفلوئنسر ها را جمع آوری کرده و زمینه های مورد علاقه و فعالیت آن ها را مشخص کنید.
گام چهارم: تعیین هزینه های کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ
شما باید اصولی را در هنگام قیمت گذاری و پرداخت هزینه تبلیغات رعایت کنید که این اصول به شرح زیر است:
- اولین عامل تعداد فالوور های آن شخص می باشد که البته نباید به تعداد بالای آن در پیچ بسنده کنید چرا که احتمال داشتن فالوور فیک می باشد.
- محتوای ارائه شده را خود اینفلوئنسر تهیه می کند یا شما آن را آماده کرده و به او می دهید.
- ضبط ویدئو های تبلیغاتی بر عهده کدام یک از طرفین است؟
- نرخ تعامل مخاطبان با اینفلوئنسر چه مقدار است؟
با بررسی این مسائل می توانید تصمیم گیری بهتری را در کمپین های اینفلوئنسر مارکتینگ داشته باشید و با استفاده از آن ها می توانید قیمت بهتری را ارائه کنید.
گام پنجم: اینفلوئنسر خود را انتخاب کنید و کارش را بازبینی کنید
بعد از تعیین نوع اینفلوئنسر ها باید یک فرد خاص را انتخاب کنید. برای این انتخاب بهتر است که نکاتی را مورد توجه قرار دهید که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت:
- آیا این فرد و سبک زندگی او با تصویری که برند شما دارد، مطابق است؟
- آیا تا به حال رقیب های شما با آن همکاری کرده است؟
- مخاطب های فعلی او چه کسانی هستند؟
- آیا مخاطب هدف شما در پلتفرم هایی که او فعالیت می کنید، حضور دارد؟
- آیا مبلغ درخواستی او با بودجه همخوانی دارد؟
- آیا محصولات شما را قبلاً استفاده کرده اند؟
- اصلاً آیا شما از آن شخص خوشتان می آید؟
با پاسخ دادن به این سؤالات می توانید اینفلوئنسر مورد توجه خود را انتخاب کنید و اینفلوئنسر مارکتینگ را آغاز کنید.
گام ششم: استراتژی های اینفلوئنسر مارکتینگ خود را انتخاب کنید
شما باید بدانید که می خواهید با استفاده از تبلیغات که توسط اینفلوئنسر ها انجام می شود، چه چیزی را به کاربران خود ارائه دهید. این موضوع را همام استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ می گویند که در ادامه به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم:
- کد تخفیف و همکاری در فروش؛ شما می توانید با استفاده از تبلیغاتی که اینفلوئنسر ها انجام می دهند، به مخاطبان آن ها کد های تخفیفی را ارائه کنید که انگیزه خرید را در کاربران افزایش دهد و باعث شود که کاربران به خرید روی آورند.
- اجرای مسابقات و اهدای جوایز؛ شما می توانید با استفاده از بودجه خود، هدایایی را برای کاربران و مخاطبان اینفلوئنسر ها در نظر بگیرید. این موضوع می تواند باعث بالا رفتن محبوبیت شما در بین کاربران شده و در عین حال آن ها را نیز با برند شما آشنا کند.
- ادغام با بازاریابی محتوا؛ شما می توانید محصول خود را در صفحه های تخصصی تر ارائه کنید تا اینفلوئنسری که به صورت تخصصی در زمینه ای مانند تکنولوژی فعالیت می کند، محصول شما را مورد استفاده قرار دهد و آن را به مخاطبان خود معرفی کند.
گام هفتم: نتایج اینفلوئنسر مارکتینگ خود را مورد بررسی قرار دهید
در گام آخر هم باید نتایج همکاری خود را با اینفلوئنسر های مختلف مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید میزان موفقیت خود را ارزیابی کنید. در این مرحله می توانید به اهداف SMART کسب و کار خود برگشته و ببینید که آیا توانسته اید به این اهداف برسید و یا خیر.
در این بررسی باید به تعداد فالوور ها، میزان تعامل و سودی که از آن تبلیغات به دست آورده اید را مورد بررسی قرار داده و همچنین اگر اینفلوئنسر دارای وب سایت است، نرخ کلیک و نرخ تبدیل را نیز می توانید در آن ها مورد بررسی قرار دهید.
کلام آخر
اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از روش های بازاریابی است که با استفاده از آن می توان برند خود را به کاربران و افراد دیگر معرفی نمود. در این روش از اینفلوئنسر موجود در شبکه های اجتماعی استفاده می کنیم که می تواند اثر بسیار خوبی داشته باشد و کاربران بسیاری را به برند شما جذب کند. برای آشنایی با این روش می توانید از مطلب بالا استفاده کنید.
امیدوارم که این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد، برای آشنایی با روش های دیگر تبلیغات و بازاریابی می توانید به وب سایت ما مراجعه کنید.
مقالات پربازدید این هفته :
استراتژی چیست ؛ پلی بین رویا و واقعیت!
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.