لید چیست و چگونه ایجاد می شود ؟
همه ما در کودکی با هزار تو هایی آشنا شده ایم که باید از یک سوی آن به سوی دیگر آن می رفتیم و یا به عنوان مثال موشی را به پنیر موجود در سمت دیگر هزارتو می رساندیم. به این هزارتو ها اصطلاحاً Maze نیز گفته می شود. حال وقتی که فردی را می خواهید به مشتری خود تبدیل کنید، عملکردی همچون هزارتو را باید پیش بگیرید و یا اصطلاحاً باید فرد را لید کنید. اما مسئله مهم این است که لید چیست و چگونه ایجاد می شود؟ برای آشنایی با این موضوع با انتها با ما همراه باشید.
تعریف لید و چگونگی ایجاد آن
همان طور که اشاره کردیم، روند تبدیل فرد به مشتری مانند کامل کردن یک هزارتو می باشد که شما باید از طرفی به طرف دیگر آن برسید. در این هزار تو فرد در یک سمت قرار گرفته و محصول شما در یک سمت دیگر و شما باید با استفاده از تکنیک های مختلف، این دو را به هم برسانید.
شروع سفر مشتری
بیایید لید را در قالب یک مثال بررسی کنیم، فردی را تصور کنید که دچار ضعف در دید شده است و نیاز به استفاده از عینک طبی دارد. این فرد برای اینکه بتواند ضعف بینایی خود را رفع کند باید ابتدا به چشم پزشک رفته و شماره چشم خود را تعیین کند. سپس در اینجا است که داستان سفر مشتری شما آغاز خواهد شد.
در گام نخست این فرد وارد گوگل شده و در نوار جست و جو عبارت عینک را جست و جو خواهد کرد و یا از صفحه هایی استفاده خواهد کرد که در شبکه های اجتماعی با آن ها آشنا شده اند. در اینجا مشتری برای اولین بار با وب سایت شما مواجه خواهد شد و اولین برخورد شکل خواهد گرفت.
اگر شما خوش شناس باشید، فرد مستقیماً وارد صفحه محصول شده و سفارش خود را ثبت خواهد نمود؛ اما در اکثر موارد به این صورت نمی باشد و اکثر کاربران به بررسی بیشتر و دیدن نتایج متفاوت می پردازند.
در این لحظه است که وظیفه شما شکل می گیرد و آن هم این است که کاربران را به سمت خرید از محصولات خود ترغیب کنید. به عنوان مثال می توانید به او اعلام کنید که ارسال برای مشتری های جدید در اولین خرید، به صورت رایگان می باشد، کافی است که فقط در وب سایت ما ثبت نام کنید.
با استفاده از روش های این چنینی می توانید به راحتی اطلاعات کاربران خود را به دست بیاورید و با استفاده از آن به مارکتینگ بپردازید.
لید چیست؟
لید در واقع به مشتری های بالقوه ای گفته می شود که ممکن است در آینده به خرید از کسب و کار شما بپردازد. به تعبیری دیگر وقتی که اطلاعات خودش را در اختیار شما قرار می دهید، به این معنی است که به لید رسیده اید.
همان طور که در مثال اول بحث نیز مطرح نمودیم، فرد مورد نظر حاضر شد در ازای دریافت کد تخفیف و یا تست رایگان عینک بر روی صورت، اطلاعات خود را در اختیار کسب و کار شما قرار دهد که این دقیقاً معنی لید است.
تعریف مدرن لید
با توجه به عکس بالا، می توان ردپای مشتری را که در حال چرخش است را مشاهده کنید، این مسیر دقیقاً مسیری است که کاربر برای تبدیل شدن به یک مشتری و خرید محصولات شما طی می کند. در ادامه به مراحل آن خواهیم پرداخت.
- آگاهی؛ این مرحله در واقع شروع کار است که با استفاده از جست و جو گوگل، تبلیغات و یا شبکه های اجتماعی با کسب و کار شما آشنا شده باشند و برای خرید از شما اقدام کنند.
- علاقه؛ شما باید وب سایت و یا صفحه خود را در شبکه های اجتماعی تا حد بسیار زیادی جذاب و پرسرعت و کاربر پسند طراحی کنید تا کاربران با دیدن آن تحت تأثیر قرار گرفته و پس از گشتن و بررسی در وب سایت های دیگر باز هم به وب سایت شما بازگشته و از شما خرید کنند.
- وفاداری؛ وقتی که شما محصولی خوب و با کیفیت به کاربر خود ارائه می کنید، زمانی که او به شرکت و یا پیش دوستان خود می رود، افرادی که در اطراف او هستند از او در مورد عینکش سؤال خواهند کرد که این به معنی جذب مشتری های دیگر توسط شما است.
- این مراحل با هم مرتبت هستند؛ ولی به این معنی نیست که همه این مراحل حتماً باید به ترتیب اتفاق بیفتد، مکن است که مشتری یک راست وارد مرحله علاقه شده و با توجه به آن به خرید از وب سایت شما بپردازد و یا حتی از مرحله آگاهی از خرید برسد.
دقیقاً نکته همین جاست که فرقی نمی کند که این مراحل حتماً طی شود یا نه؛ بلکه به این معنی خواهد بود که کاربر وارد هر کدام از این مراحل شود در اصل لید شده است و می تواند به خرید از شما منجر شود.
برای انجام بهتر هرچه بهتر روند لید، این جمله را در ذهن خود داشته باشید، هر مشتری لید به حساب می آید؛ ولی هر لید لزوماً مشتری به حساب نمی آید!!!!
چرا جذب لید مهم است؟
اگر تعریف لید را درست متوجه شده باشید، می توانید به راحتی حدس بزنید که چرا انقدر لید برای شما مسئله ای مهم است. هر کسب و کار مشتری های خاص خود را داشته و جامعه هدف خاصی را دنبال می کند. در واقع کسب و کار ها به مشتری های بیشتری احتیاج دارند و دوست دارند که افراد از آن ها خرید کنند. در نهایت این موضوع باعث بزرگتر شدن کسب و کار ها می شود.
البته که یکی دیگر از دلایل استفاده از لید، کم هزینه بودن آن در مقابل روش های دیگر تبلیغاتی می باشد که یکی از ویژگی های مهم آن به حساب می آید.
چگونه لید ایجاد کنیم؟
با توضیحات بالا، به درک بهتری از لید رسیده ایم، حال بهتر است به دنبال راه هایی برای لید کردن و جذب مشتری های بیشتر به کسب و کار خود پیدا کنیم که علاوه بر هزینه کمتر نسبت به تبلیغات، کسب و کار را بزرگتر کرده و همچنین باعث فروش محصولات می شود.
از طریق گوگل
یکی از روش هایی که با استفاده از آن می توان کاربران را لید نمود، استفاده از گوگل است. یعنی شما یک سایتی دارید که کاربران وقتی عبارتی مربوط را جست و جو می کنند، گوگل وب سایت شما را به عنوان اولین وب سایت مربوط به آن عبارت نشان خواهد داد.
وقتی که صحبت از بهتر بودن در گوگل به میان می آید، باید به این نکته توجه داشته باشید که وب سایت شما باید کاربر پسند باشد و از لحاظ ظاهری دارای ظاهری خوب و شکیل باشد تا کاربران را به خود جذب کند.
تولید محتوا
شما می توانید با استفاده از تولید محتوا خوب و مؤثر، به شدت به ایجاد لید کمک کنید. به طوری که شما می توانید اطلاعات مفید را ساخته و یک سری اطلاعات را به صورت رایگان در اختیار دیگر کاربران قرار دهید، این موضوع می تواند همزمان با ارائه محصول همراه بوده و باعث فروش محصول شما شود.
وبلاگ
اگر با بخش وبلاگ سایت ها آشنا باشید، حتماً اطلاع دارید که چه قدر می تواند جذاب و هیجان انگیز باشد. به عنوان مثال وقتی که عبارت لید چیست را جست و جو کرده اید، وارد وبلاگ ما خواهد شد و با استفاده از این موضوع می توان لید را به دست آورد.
از طریق شبکه های اجتماعی
یکی دیگر از بهترین راه های جذب مشتری و لید کردن کاربران، استفاده از شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام است. بسیاری از کاربران در هنگام انتظار در صف و مترو و … و یا در اوقات فراغت و بی کاری خود، به گشت و گذار در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام می پردازند که می تواند برای شما فرصتی مناسب به منظور جذب آن ها باشد.
تبلیغات آنلاین و ری تارگت
یکی از راه های در دسترسی برای شما، به منظور جذب بهتر کاربران، استفاده از تبلیغات آنلاین و ری تارگت است!!!
به صورت کلی به هر نوع از تبلیغات که در فضای آنلاین به نمایش در می آید، تبلیغات اینترنتی به حساب می آید و شما به عنوان صاحبان کسب و کار ها می توانید از آن برای انجام بهتر و راحت تر لید استفاده کنید.
ری تارگت کردن مشتری
این عبارت به معنی دوباره هدف قرار دادن یک کاربر است که قبلاً یک بار وارد وب سایت و یا صفحه شما شده است و قبلاً با شما تعامل داشته است. به عنوان مثال ممکن است تبلیغ وب سایت شما را در گوشه از وب سایت دیگر دیده باشد که می تواند بسیار کاربردی بوده و در ذهن کاربر بماند.
بازاریابی دهان به دهان
آخرین راه حل برای بازاریابی، استفاده از روش دهان به دهان می باشد. این روش کمی متفاوت تر از روش هایی است که به آن ها اشاره کرده ایم، در این روش نام برند شما به گوش افراد بیشتری می رسد و در آخر نیز باعث می شود شما لید های بیشتری را به دست بیاورید و کاربران بیشتری را به کسب و کار خود جذب کنید.
پرورش لید چه مراحلی دارد؟
با فرض اینکه لید ایجاد شده است؛ ولی هنوز خریدی نکره است، شما باید تلاش کنید که کاربر را به محصولات خود علاقه مند کرده و در او انگیزه خرید ایجاد کنید. برای این کار می توان به او اطلاعات مفید و سرگرم کننده بدهید، با آن ها تعامل داشته باشید، به آن ها پیشنهاد ها وسوسه کننده ای بدهید و در انتها کاری کنید که در طولانی مدت به برند شما علاقه مند شده و از شما خریداری کنند.
کلام آخر
شما به عنوان صاحب کسب و کار می توانید با ایجاد یک صفحه جذاب، کاربران بسیاری را به صفحه خود جذب کرده و لید ایجاد کنید. با استفاده از عکس و ویدئو های جذاب می توانید علاوه بر تولید محتوا، کاربران را بیشتر به کسب و کار خود جذب کنید. البته که از دادن پیشنهاد های وسوسه کننده و جذاب به مشتریان خود یکی از مهم ترین عواملی است که می توان از آن برای لید استفاده نمود. در مطلب بالا به سؤال لید چیست و چگونه ایجاد می شود؟ پرداخته این که می تواند برای شما مفید باشد.
مقالات پربازدید این هفته :
مقالات قدیمی چه تأثیری بر سئو سایت دارند ؟
لینک نوفالو استفاده کنیم یا نه ؟
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.